Den store dagen nærmer seg!
Det nærmer seg Norges største fotballkamp og hvilken interesse og engasjement den har skapt.
Strategien som ligger bak har fungert til punkt og prikke, og Lyn er igjen i nyhetsbildet og på alles lepper. Sammen har vi klart å skape Norges desidert feteste inngang til en ekte thriller av en fotballkamp. Men man skal fortsatt levere et fantastisk arrangement før fasiten skrives. Dette jobbes det iherdig med det nå.
Vi har stått på vårt og trodd på våre tanker og ideer rundt kampen. Jeg er sikker på at vi kunne ha fylt Nou Camp. Pågangen har vært enorm. Den er fortsatt enormt. Prosjektet har vært en suksess. Det samme med kommunikasjons- og markedsstrategien som har fungert utmerket så langt.
Vi har klart å skape et trøkk og en interesse rundt Osloderbyet. Rundt Norges største kamp i 2024. Vi visste ikke at det ville bli fasit. Men vi trodde på det. På lørdag får vi det største derbyet i moderne tid i Norge. Det synes vi er utrolig stort!
Alle skal ha råd til å se fotball
Ideen om å dele Ullevål i to, ha en tydelig lanseringsdato, en tydelig kommunikasjons- og markedsstrategi, tett samarbeid med OBOS, NFF Oslo, NTF og Vålerenga har gitt et resultat klubben er fornøyd med.
Som et strategisk grep valgte vi å legge oss på et lavt prisnivå. Fotball skal være for alle. For våre lojale supportere. For Vålerengas supportere. For nøytrale. For barn og unge. På vestkanten og østkanten. For alle. Vi er veldig glade for at dette har vært et tilsynelatende populært grep.
Lyn har støttet gatelags-fotballen med 99 billetter, Røde Kors med 10 billetter og ca. 1500 billetter benyttes til partnere, familie til spillerne på begge lag, samt ansatte og støttepartnere i Lyn. Resten er solgt. Vi fylte alle salgbare seter på Ullevål Stadion på under 72 timer. Det er ganske sykt.
Norsk tilskuerrekord – i dag passerte vi 25.000 billetter
En stor nyhet i dag var at IT.NO kjøpte opp alle sitteplassene under stillaset som utgjør 1100 billetter, vel viten om at de dessverre ikke kan bli brukt. IT.NO synes arbeidet som er lagt ned og engasjementet man har skapt er så kult at det var urettferdig at et stillas skulle ødelegge en magisk grense på helt utsolgt Ullevål! De fikk en god deal med 50,- billetten og det betales moms og hele pakka om noen måtte lure. Vi har dermed passert 25 000 solgte billetter!
Vold hører ikke hjemme i fotballen
Men kampen og arrangementet står fortsatt foran oss. Om tre dager braker det løs. Jeg vil oppfordre alle til å oppføre seg skikkelig. Vold hører ikke hjemme i fotballen. Denne dagen skal være en fest for hele Oslo og et forbilde for Oslofotballen. For alle innbyggerne i byen vår. Det kommer folk i alle aldre og de må føle seg trygge på kamp. For ellers klarer vi ikke å gjenskape dette i årene fremover, verken på Ullevaal, Bislett eller Intility. Med mange gode partnere på laget er vi trygge på sikkerheten er ivaretatt på best mulig måte i og rundt Ullevaal Stadion på kampdagen.
Denne dagen viser også viktigheten av et skikkelig derby. Norges største derby. Norges største kamp i 2024. At vi sammen skaper rammene vi kan være stolte av. Vi er helt avhengig av hverandre, noe engasjementet rundt kampen viser oss. La oss «hate» hverandre i 2 x 45 minutter, men samtidig respektere hverandre resten av året. Selv om vi alltid er litt fiender. Greit med litt slennging og kommentarer, men la det bli med det.
Nå er det bare å glede seg til kampen og se frem til et trykk fra tribunen vi nok aldri har opplevd i Norge før. Dette blir magisk!
Jeg må rette en stor takk til Joachim Westher Andersen og Haakon Dahl som har vært uvurderlige bidragsytere. En stor takk til nyetablerte Lyn media som består av en mange frivillige. En stor takk takk også til alle ansatte i Lyn. Dere har lagt ned en fantastisk innsats, rett og slett, og uten dere hadde vi ikke klart å skape denne magiske aftenen.
Jeg gleder meg til å jobbe med ny daglig leder Anders Palm og alle mulighetene som ligger foran oss i denne klubben.
Hilsen avtroppende daglig leder, som ser frem til å gå over i en ny stilling i LYN 😊
Bjørn Gohn Jønsberg